Ten Network's problems are history repeating

Written by Marc C-Scott, Lecturer in Screen Media, Victoria University

Reporters at the Ten Network relayed the news of their employer’s voluntary administration ,
during a staff meeting. The network was looking to refinance to the tune of A$250 million, after
its existing finance was due to expire on December 23.

But Ten’s directors said they were left no choice but to appoint administrators from
KordaMentha to try to recapitalise or sell the business. Lachlan Murdoch, who owns a 7.7%
share of Ten (via his private investment fund lllyria), and Bruce Gordon, who owns 14.96% (via
Birketu), are now teaming up to offer a rescue package to restructure the network, though the
details are still to be sorted out.

This will see the two shareholders treated as an association rather than a merged entity to pre
vent

triggering a compulsory acquisition provision or a breach of the existing two-out-of-three
cross-media ownership rule.

While this all may appear to be contemporary issues for the company, Ten has faced many
hurdles during its lifespan of little over 50 years.

Ten has been in trouble before

The network began in the 1960s, originally named the Independent Television Network, before
promptly being renamed the 0-10 Network. The network’s Melbourne-based station (ATV-0)
began its official broadcast on August 1 1964, with other metro stations starting the year after.

Ken Inglis argues in his book, Whose ABC? , that Ten struggled during its early establishment
and that the Whitlam government made attempts to buy the network to use it as a second
channel for the ABC.

But the network debuted popular shows during this time, such as Number 96 , and its high
ratings pushed the price higher than the government was willing to pay.

Remembering Number 96.



http://www.asx.com.au/asxpdf/20170614/pdf/43jxwxg71wfdt9.pdf
http://www.asx.com.au/asxpdf/20170614/pdf/43jy0d773pglxh.pdf
http://www.abc.net.au/news/2017-06-14/ten-enters-volutary-administration/8617078
http://www.abc.net.au/news/2017-06-14/ten-enters-volutary-administration/8617078
https://books.google.com.au/books?id=KWfSljNdE4oC&amp;pg=PR4&amp;lpg=PR4&amp;dq=Whose+ABC?:+the+Australian+Broadcasting+Corporation&amp;source=bl&amp;ots=KTLKY29iKa&amp;sig=8GVLX8kr-eFqA4HAafu-TfJ2pFQ&amp;hl=en&amp;sa=X&amp;ved=0ahUKEwjY1Iqws7zUAhULV7wKHdi8DR4Q6AEIPjAF#v=onepage&amp;q=Whitlam%E2%80%99s%20people%20had%20thought%20about%20giving&amp;f=false
http://www.imdb.com/title/tt0068114/

Ten Network's problems are history repeating

Written by Marc C-Scott, Lecturer in Screen Media, Victoria University

Ten also faced a crisis after Frank Lowy bought the network from Rupert Murdoch. Murdoch
was forced to sell due to changes to the media ownership laws in 1987, which prohibited a
media company owning both a newspaper and television station in the same city.

Lowy said that “TV was like any other business”, although he quickly found out it was not.
Lowy asked lan Gow, who had previously worked at the Nine Network, to run the network.
According to Gow

, Lowy had “bought the worst house in the best street and [wanted] to renovate”.

Despite the initiatives Gow implemented, including selling off the Adelaide, Perth and Canberra
stations, the network was forced into receivership in September 1990. Communications
corporation CanWest Global bought 57.5% of Network Ten from Westpac Bank for A$275
million and then re-established a capital city network in 1995.

During 1999 Ten formed a joint venture with Village Roadshow Limited, Village Ten Online
(VTO). Network Ten argued this was a “strategically defensive move” to develop and market
content for the next generation

. Ten stated in its 1999 annual report that the joint venture planned to produce a series of
websites targeted specifically at the under-40s market.

The first major announcement of the venture was Scape.com, which was launched in October
2000. The CEO of Ten Ventures, Peter O'Connell, described Scape as:

An exciting new presence on the Internet, with all the necessary attributes to appeal to
increasing numbers of online service users.

But in March of the following year, less than six months from its launch, Village Roadshow and
Network Ten released a joint press release stating that Scape had been placed in voluntary
administration and ceased operation. Both companies had contributed A$22 million to the joint
venture.

Ten’s future

2/3


https://www.allenandunwin.com/browse/books/academic-professional/communication-studies/The-Media-in-Australia-Stuart-Cunningham-Graeme-Turner-9781864482737
https://currencyhouse.org.au/node/138
https://images.tenplay.com.au/~/media/Corporate%20Site%20Media/Files/Corporate%20Governance%20Documents/Prospectus.pdf
https://images.tenplay.com.au/~/media/Corporate%20Site%20Media/Files/Annual%20Reports/2001_Annual_Review.pdf
http://admin.villageroadshow.com.au/upload/Document/SCAPE_Rel1.pdf
http://admin.villageroadshow.com.au/upload/Document/SCAPE_Rel1.pdf
https://www.google.com.au/url?sa=t&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=web&amp;cd=1&amp;ved=0ahUKEwjMhqiyhr3UAhWEw7wKHVggDIAQFggoMAA&amp;url=http%3A%2F%2Fvillageroadshow.com.au%2F-%2Fmedia%2FVRL-Corporate-Media-Library%2FDocuments%2FASX-Announcements%2F2001%2FMarch%2FScape_to_Cease_Ops.pdf&amp;usg=AFQjCNGU4a-00RcHI1NtVy0sfcLj99M0uQ&amp;sig2=yq6o_gMotCnnmOGlXhFNqw&amp;cad=rja

Ten Network's problems are history repeating

Written by Marc C-Scott, Lecturer in Screen Media, Victoria University

Ten’s future is unclear and this will not only impact the network, but some of its key
stakeholders.

This recent announcement will affect Bruce Gordon, who holds a 14.96% share in Ten and also
owns WIN Television, in two ways. The first is due to his financial stake in the network, which
could expose his investment companies to liability. Secondly, WIN Television is the regional
affiliate of Ten

. Any changes to Ten or its programming would impact WIN and its regional stations across
Australia that rely heavily on Ten’s programming.

Foxtel is another major shareholder that could be affected by any changes made to Ten. Any
restructure or sale could impact the recent approach by both Foxel and Ten to partner in
programming including GoggleBox, Common Sense, A-League and V8 Supercars. This
approach could be used as part of the negotiations for the upcoming Cricket Australia media
rights . Ten holds the
rights for the Big Bash League and, while it would not like to lose these rights, a partnership with
Fox Sports could allow it still to gain access to some games.

What is clear is that Ten will have to attempt to break the traditional broadcast model and
rethink what a television network is in the current media landscape. If it can achieve this it could
potentially place the network in a strong position to compete not only with other local television
broadcasters, but also with new media players that are stealing their ad revenue and audience
share.

Marc C-Scott is a board member of C31 Melbourne (Community Television Station).

Authors: Marc C-Scott, Lecturer in Screen Media, Victoria University

Read more htip://theconversation.com/ten-networks-problems-are-history-repeating-79420

3/3


https://theconversation.com/television-agreement-a-win-for-network-ten-59817
https://theconversation.com/television-agreement-a-win-for-network-ten-59817
https://theconversation.com/chasing-the-audience-is-it-over-and-out-for-cricket-on-free-to-air-tv-76792
https://theconversation.com/chasing-the-audience-is-it-over-and-out-for-cricket-on-free-to-air-tv-76792
https://theconversation.com/the-battle-for-audiences-as-free-tv-viewing-continues-its-decline-58051
http://theconversation.com/ten-networks-problems-are-history-repeating-79420

